top of page
Lijnen logo_icoon_bruin_scherp.png

Leidraad Infectiepreventie Covid-19

Voor de praktijk van Floris Aukema, op basis van Nibig versie 2.0 d.d. 7-5-2020

 

3 Voorafgaand aan de behandeling 

3.1 Inrichting van de ruimtes 

 

Toilet 

  • Het toilet wordt bij voorkeur niet gebruikt. Dit staat in de informatie die voorafgaand naar de cliënt wordt gestuurd.

  • Indien noodzakelijk voor therapie of cliënt kan het toilet open blijven.

    • Ik maak het toilet na elke cliënt schoon

    • In de toiletruimte staat een open, of met de voet te bedienen, afvalbak met zak.

    • De cliënt kan zijn/haar handen wassen met zeep;

    • Papieren handdoekjes zijn in de toiletruimte aanwezig. 

 

Praktijkruimte 

  • In de praktijkruimte staat een met de voet te bedienen afvalbak met zak.

  • Tussen de behandelingen door, wordt voldoende tijd ingeruimd om alle ruimtes waar de cliënt is geweest te reinigen en de ruimte te laten luchten.

  • Ingeval van een behandeling met huid op huid contact mag cliënten worden gevraagd om een eigen hoeslaken en 2 handdoeken mee te nemen naar de praktijk.

  • De massagebank is voorzien van:

    • Hoes (door de cliënt mee te nemen van huis);

    • Handdoek(en) (door de cliënt mee te nemen van huis);

    • Face-cover (wegwerp) voor de hoofdsteun;

  • Voor wat betreft gebruikte materialen geldt na elke behandeling:

    • Materialen die weggegooid worden gaan in de afvalbak,

    • Materialen die gewassen dienen te worden worden meteen verwijderd uit de behandelkamer.

  • Bij gebruik van extra materiaal:

    • Ik gebruik pompflesjes die met de onderarm kunnen worden bediend;

  • In de praktijkruimte staat een ionisator die o.a. virussen en bacteriën in de lucht onschadelijk maakt (zie dit rapport van het RIVM, pag 12, par 2.2 en dit artikel in het tijdschrift Nature) .

 

3.2 Het maken van de afspraak 

 

Tijdens het maken van de afspraak met de cliënt, stel ik enkele vragen (triage) om besmettingsrisico's in beeld te krijgen: behandeling is niet mogelijk bij verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging tot 38 graden Celsius, koorts en/of benauwdheid/kortademigheid, hoofdpijn, moeheid, diarree of buikklachten. Dit geldt ook als de cliënt geen van deze klachten heeft, maar een huisgenoot wel.

 

Na het maken van een afspraak ontvangt een cliënt een e-mail met nadere regels en afspraken die in de praktijk gelden.

 

 

4 Tijdens de afspraak 

4.1 Het consult 

  • Cliënten blijven alsnog thuis indien zijzelf of een van hun huisgenoten symptomen hebben zoals hierboven onder punt 3.2 aangegeven.

  • Behandelaar ontvangt geen cliënten als hij/zij zelf of een van de huisgenoten van behandelaar symptomen heeft zoals aangegeven onder punt 3.2.

  • Volg de aanbevelingen van het RIVM op.

    • Groet elkaar zonder aanraken (geen handen-geven);

    • Niezen of hoesten doe je in een papieren zakdoekje, dat je meteen wegwerpt in een prullenbak. Als dat niet mogelijk is, dan niezen of hoesten in je ellenboog;

    • Na niezen of hoesten handen wassen met zeep of desinfectiegel.

  • Bij gesprekken 1,5 m afstand houden.

  • Betalen met bankoverschrijving.

 

  

 

5 Na afloop 

5.1 Tussen de afspraken 

  • Tussen de behandelingen door worden de contactpunten gereinigd. Denk aan deurknoppen, armleuningen en tafeloppervlakte, maar ook je pinautomaat, deurbel of telefoon;

  • Handenwassen voor/na elke cliënt, na hoesten, na toiletbezoek.

  • De wegwerp-facecover wordt na ieder gebruik vervangen

 

Indien van toepassing: 

  • Maak het gebruikte toilet goed schoon na elke cliënt

  • Bij gebruik van extra materiaal:

    • Maak je materialen schoon en evt. desinfecteren

 

 

5.2 Eind van de dag  

  • Einde van de dag alles grondig schoonmaken, met extra aandacht voor contactpunten. Denk aan deurknoppen, armleuningen en tafeloppervlakte, maar ook je deurbel of telefoon;

  • Wegwerpmateriaal weggooien aan het einde van de dag;

  • Materialen die gewassen moeten worden elke dag wassen op 60⁰C; 

 

 

 

Voorbeeld brief aan de cliënt 

 

Geachte cliënt, 

 

Binnenkort hebben wij een afspraak bij mij in de praktijk. Er zijn aangescherpte hygiëneregels opgesteld vanuit de beroepsorganisatie voor jouw en mijn veiligheid. Ik vraag je om deze te lezen en in acht te nemen. 

  • Ga thuis naar het toilet, het toilet bij mij is tijdelijk niet te gebruiken (tenzij echt niet anders kan);

  • Ik verzoek je om een eigen hoeslaken en 2 handdoeken mee te nemen naar de praktijk;

  • Blijf thuis indien jij of een van jouw gezinsleden symptomen hebben van neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging tot 38 graden Celsius, koorts en/of benauwdheid/kortademigheid, hoofdpijn, moeheid, diarree of buikklachten. Je wordt geacht jouw afspraak te annuleren of contact met me op te nemen om dit te bespreken. Voor deze afspraak geldt dat een annulering op genoemde gronden, ongeacht of deze tijdig is, niet in rekening gebracht;

  • Nies of hoest in een papieren zakdoekje, dat u meteen wegwerpt in de prullenbak. Heeft u geen papieren zakdoekje, dan niezen of hoesten in uw elleboog;

  • Na niezen of hoesten handen wassen met zeep of desinfectiegel;

  • Betaal s.v.p. achteraf door middel van een bankoverschrijving.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Floris Aukema

Rebalancing

www.florisaukema.nl

Anker contact
bottom of page